Followers

Monday, June 30, 2014

KOTA BHARU, JOHOR BAHRU, KAMPUNG BARU, BARUAH


▲ Between Gua Musang and Kuala Lipis, this morning. ©2014 WakGelas™


Semlm wak dh smpi key eLL ye kengkawan wak.,kihkih2 tu pon nk bgtauu

Bebienornye arini wak nk citer perkataan 'Baru', 'Baharu', 'Bahru' dan 'Bharu'., ahhaa perkataan maksud sebutan yg sama tapi ejaan jak yg skit berbeda ghituu

ada org ingt nih perkara remeh temeh je kanns., tp ade org gak taksub dgn sikap dan sifat kenegeriann., sbb tu wak nk mintak ampun ngapuro banyak2 yee kalo ade sesaper sentap., angapla ni entri pengetahuan am jakk.,ahHKs..,TAPI kalo yg sangap tu sila klik SINI YEE., aptb

tuari ade kawan mati-mati maki hamun wak sbb ingt wak silap tulis 'Kota Bharu' sepatutnyer 'Kota Baharu'.. ape barankks?? hrmmm.,dr kecik darjah 1 smpi wak besarlar sikit sekolah tingi 2 tingkat jak smpi umo wak pon dh berusia sikit ni pon setau wak 'Kota Bharu' adalah ejaan yg betool.,tapi kawan wak nih melenting marah2 kata bukan 'Bharu' tapi 'Baharu' ghituu., kawan wak tu xpenah tenok Kamus Dewan kot., orz [+ link Kamus Dewan yg kuno]

Mukin kalo wak tnye kawan wak yg dari kecik dia dok Kota Bharu, tapi keje kat key eLL tu jugak,kalo cuti raya mesti balik Kota Bharu gakk ., mesti dia pon sama ingat ibunegeri Johor (jajahan pihak pembangkang selama 40 tahun - wehh ayat Amran nih ;p ) ejaan Johor Bahru tu mcm 'Johor Baharu' dan Kampung Baru pon mesti kawan wak tuu nk tulis 'Kampung Baharu' jugakk., aptb hrmmmm

11 comments:

  1. Kota Bharu..org kelantan sebut Kota Baru..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan sebut 'New Castle' ke makk.. kihkih2

      Delete
  2. yg penting bunyi lebih kurang sama

    ReplyDelete
    Replies
    1. patutlar 'Batang Berjuntai' tu dh kene tukar nama., sbb bunyi lebih kurang sama., harhar2

      Delete
  3. Johor Bahru...hehehe...bila wak tulis baru perasan bezanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. nntila wak citer pasal Pulau Pinang jauh ketengah fulakks,.. ahHKkks

      Delete
  4. Wak, yg dah termaktub dlm surat beranak tak boleh ubah
    Begitu juga nama sesebuah tempat itu.

    Namun dlm KEGUNAAN HARIAN, kita juga salah guna bahasa sebenarnya

    Contohnya : Pengantin Baru sepatutnya PENGANTIN BAHARU
    Baju baru sepatutnya BAJU BAHARU

    Baru ni diguna utk ayat seperti WAK GELAS BARU SAJA LALU DI MERAPOH DAN MENGAMBIL GAMBAR DI SITU.

    Neymar baru saja menjaringkan gol....dan lain-lain.

    Tetapi gasaklah wak......itu kan dalam peperiksaan, mulut kita susah nak ubah, terkehel kalau nak ikut tatabahasa ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hhhee., njalok ngapuro yoh kang cikgu matsom., kihkih2

      Delete
  5. Bila tengok ini baru perasan. Banyak tempat di negara kita nama Baharu kan WG. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak pokok pernah dengar Kampung Belum Baru? ehHee

      Delete
  6. salam wak tu..
    hehehe..layan jer.. baru ke..baharu ke.. :p

    ReplyDelete

Salam,

pecah kaca pecah cermin,
lepas baca harap komen